Aldgate - Reisverslag uit Aldgate, Australië van Pieter Gorter - WaarBenJij.nu Aldgate - Reisverslag uit Aldgate, Australië van Pieter Gorter - WaarBenJij.nu

Aldgate

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

13 Januari 2018 | Australië, Aldgate

Vrijdagmorgen is het vroeg opstaan want we gaan weer terug richting Adelaide. Na een warme nacht, het bleef lang ruim boven de 30 graden, is het vanmorgen wat koeler. We ontbijten op ons gemak en gaan dan de koffers weer pakken en in de auto zetten. Rond negen uur zijn we klaar om te vertrekken. In Hawker gooien we de tank grotendeels vol zodat we voldoende hebben om Aldgate te halen. Van de ranger hebben we gehoord dat je een rustigere route kunt rijden via Clare en Jamestown. Die raad nemen we ter harte. Bovendien is het leuker om niet dezelfde weg terug te hoeven rijden. Het is inderdaad een rustigere route. Op de weg naar Flinders Ranges kwamen we meerdere keren de zogenaamde roadtrains tegen of haalden deze in, nu komen we de eerste 100 km. maar twee tegenliggers tegen. We rijden door heuvelachtig landschap met wijdse natuur en omvangrijke landerijen. Hier en daar komen we nog wel een kangoeroe tegen die vergeten was om eerst naar rechts en dan naar links te kijken. Ook zagen we ze nog wel onder de bomen en die waren in een veel betere conditie. Het was voor emoes kennelijk ook een goed gebied want die zagen we regelmatig rondscharrelen.
In Jamestown maakten we een pitsstop. In de plaatselijke bakery haalden we een kop koffie met wat lekkers erbij. Kennelijk ws dit een goede bakker want er werd heel wat weggehaald of ook een kop koffie gedronke. Na de koffie maakten we nog een ommetje door Jamestown en werden we aangesproken door een oudere jongere. Hij stelde zich voor als een " old bloke " en vertelde dat hij zijn hele leven al rond Jamestown had gewoond. Sterker nog, Zijn opa en vader waren hier ook opgegroeid. Hij was schapenboer geweest, maar had ze kennelijk nu op het droge.
Na deze leuke intermezzo reden we weer verder en kwamen door afwisselend droge daar weer zeer groene gebieden met ook de nodige wijnbouw. Op de zogenaamde Adelaide hills is het goed druiven telen. Ook de wijn is goed te drinken.We stoppen nog een keer om een antiek zaakje te bezoeken en rijden vervolgens naar de eindbestemming. Aldgate blijkt net buiten Adelaide te liggen, maar is leuk gelegen in de bossen. Het is hemelsbreed nog geen dertig km van de accommodatie van Bill en Norma vandaan, toch is dit een heel ander gebied. Ons verblijf, Cladich Pavillions, ziet er schitterend uit. We worden ontvangen door Helen, een wat oudere dame die wel van een lolletje houd. Ze regelt voor ons een reservering in een restaurant in Stirling, twee km van Aldgate vandan, waar je volgens haar heel goed kan eten. En daar is geen woord van gelogen.
Zaterdag staan we wat later om na het ontbijt naar Hahndorf te gan. Over Hahndorf en omgeving heeft enige tijd terug een artikel in het Noordhollands dagblad gestaan. Hahndorf is een door duitsers gesticht dorp en het heeft ook een duits aandoende uitstraling. Het is er behoorlijk bedrijvig. Misschien dat dit ook komt doordat de vrouwenetappekoers down under vandaag door Hahndorf koerst. En inderdaad. We zijn getuige van de doorkomst van e dames. Volgende week zullen de professionals Hahndorf aandoen als zij an de etappekoers down under bezig zijn. Onder andere Robert Geesink en Tom Leezer zijn Nederlandse renners die hier aan deelnemen.
Later in de middag nuttigen we nog een verlate lunch bij een restaurant waar ze een hoge kwaliteit eten serveren. Het laat ons goed smaken. 's Avonds zetten we de competiie keezen voort en evenals eergisteren winnen de dames zowel als de heren een keer. We maken het niet laat want morgenochtend is het vroeg op. We moeten de auto's 08.30 uur inleveren op Adelaide airport. Vervolgens incheckken want om 09.35 uur gaat ons vliegtuig naar Hobart, Tasmanie. We vliegen niet rechtstreeks, maar hebben een tussenstop in Melbourne.

• 14 Januari 2018 - 11:47

Rene:

Hoi Nel Margreth Arie en Pieter,

Mooi het verslag te lezen jullie zien weer ontzettend veel en het gaat jullie goed af qua reizen eten en drinken. Geniet van jullie volgende etappe.