HALLS GAP - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Pieter Gorter - WaarBenJij.nu HALLS GAP - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Pieter Gorter - WaarBenJij.nu

HALLS GAP

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

06 Januari 2018 | Australië, Halls Gap

Het heeft even geduurd om de verslagen bij te werken omdat we op plaatsen zaten waar er beperkt internet was, maar door het aanschaffen van de nodige MB's kunnen we nu weer aan de slag. Maar ik loop op de zaken vooruit.
Vrijdagmorgen 5 januari doen we rustig aan om van het ontbijt te genieten en nadat de koffers in de auto's zijn gezet doen we nog een lekker koppie in het zonnetje. Daarna gaan we naar de volgende bestemmming in The Grampians, naar het plaatsje Halls Gap.Het is goed weer om te rijden, maar naarmate we de plaats van bestemming naderen wordt het warmer. We gaan per slot van rekening meer het binnenland in. Onderweg steekt er een emoe over. We krijgen later te horen dat dit zeer domme wezens zijn, hun oogbol is groter dan hun hersens. Voor 14.00 uur zijn we op de plaats van bestemming. Het is een mooi, ruime acommodatie midden in de natuur. Voorzien van alle gemakken en gelukkig ook een airco. Het is hier behoorlijk warm, maar er wordt gezegt dat het morgen ruim boven de 40 graden wordt. We gaan eerst boodschappen doen en nog ergens wat drinken, dan kunnen we in het huisje nog even zitten voordat we aan het avondeten beginnen.
Als we terug zijn krijgen we gezeldschap van een walibi die bij ons huisje zich te goed doet aan de vegetatie. Als zij zich vooroverbuigt komt er nog een kopje tevoorschijn. Er zit een jong in de buidel. Hoewel wij op de veranda op een korte afstand staan lijkt mevrouw walibi zich weinig van ons aan te trekken..
Na het eten maken we plannen voor de volgende dag. Omdat het zo warm is besluiten we om eerst een wandeling in de bossen van Halls Gap te maken omdat het dan nog niet zo warm is en je loopt voor een groot gedeelte in de schaduw. Dit wandelpad is gelegen achter het Brambuk informatie center waar je ook allerlei informatie over de omgeving kunt verkrijgen. Er blijken diverse wijngaarden in de omgeving te liggen waarvan er een is met een hele grote wijnkelder en daar is het lekker koel.
Na de wandeling, waarbij we diverse kangoeroes spotten, gan we wat ete en drinken in het informatiecentrum om vervolgens naar Best western wijncellars te gaan. Het blijkt niet de wijngaard te zijn met de uitgebreide kelder, maar het is wel interessant om het een en ander te bekijken. Het is een bedrijf wat halverwege 1800 is opgezet en de gebouwen zijn nog autentiek. Ze maken er diverse wijnen, maar ook port. Na diverse wijnen en een glassje port geproefd te hebben kopen we een fles wijn en een fles port. Vervolgens gaan we naar de Seppler wijngaard. Dit is de wijngaard waar ze een tour door de wijnkelders aanbieden, waarbij de proeverij inbegrepen is.. Voordat we dar echter aankomen brengt de tom tom ons naar een gravel road die steeds maar spannender wordt. Op een gegeven moment komt er een brul vn de achterbank dat we moeten stoppen en keren want de gaten in de weg zien er te afschrikwekkend uit. Het keren is op het krappe pad nog een uitdaging, maar we krijgen de auto weer in de omgekeerde richting. Nu rijden we wel nar het juiste adres. De temperatuur is al tot 41 graden opgelopen en als we bij de wijngaard uitstappen is het of er een hete fohn in je gezicht blaast. In de ontvangstruimte is het echter lekker koel.
We moeten een half uur wachten, maar dan gaan we met een groep de wijnkelders in. De wijngaard is in eerste instantie opgezet door mensen die er een tabaksplantage wilden opzetten. In die tijd werd er in de omgeving goud gevonden en de gedachte was dat er voldoende klanditie zou zijn om er een goed lopende plantage van te maken. Na drie jaar werd de stekker er echter uitgetrokken omdat er geen droog brood in te verdienen viel.
het bedrijf werd geveild en voor $ 12.000,- dollar door ne Irvine gekocht. Een bedrag wat vandaag de dag $ 2.000.000,- vertegenwoordigd. Deze maakte er een wijngaard van omdat de gedachte was dat de mensen na het graven naar goud wel wat wilde drinken. Dat bleek een goede gedachte te zijn. Het werd een zeer bloeiende onderneming. De tour was dan ook heel interessant en in de kelders, meer een ondergronds gangenstelsel, was het goed toeven.
Na de tor konden er nog diverse wijnen worden geproefd. We zaten nog mooi aan met een stel uit Perth die met hun moeder van 88 jaar in de buurt op vakantie waren. Nog een zeer krasse dame. s'Avonds hebben we nog een mooie dvd gekeken en op tijd onder zeil. Morgen weer een stuk rijden naar Hartley, zo'n 50 km onder Aidelaide.