Sydney, the final destination - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pieter Gorter - WaarBenJij.nu Sydney, the final destination - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pieter Gorter - WaarBenJij.nu

Sydney, the final destination

Door: Pieter

Blijf op de hoogte en volg Pieter

31 Januari 2018 | Australië, Sydney

Maandagmorgen, d.d. januari, maken we ons na het ontbijt voor de laatste rit naar Sydney. Nog een kleine km. Het is wederom mooi weer en we besluiten onderweg keer op te steken voordat we onze koffers naar het hotel brengen om vervolgens de auto in te leveren. In Vincentia gooien we nog wat brandstof in de auto. Omdat de prijs wat hoger ligt als in andere plaatsen gooien we hem niet vol. Mocht het in Sydney duurder zijn pech. We halen zo in ieder geval met gemak de eindbestemming.
In Wollongong steken we op. We parkeren de auto en gaan lopend naar het winkelcentrum. Wollongong is een leuke stad. Ze hebben op een creatieve manier palmbomen in het winkelgedeelte geplaatst. Zo zijn er een aantal palmen die eerst een meter of vijf horizontaal een halve meter boven het straatwerk gaan om vervolgens richting hemel te groeien. De wortels staan in een grote zak waar voeding in zit en die regelmatig nat wordt gehouden. Ook hebben ze een palmboom hoog in een lantarenpaalgeplaatst. Het is een apart gezicht als je de onderkant, ook in een zak, op vier meter boven de straat ziet en de palmboom vervolgens ruim boven de lantaarnpaal uit ziet toornen.
Na de koffie vervolgen we onze rit naar Sydney. Het wordt allengs drukker op de weg, maar met de navigatie is het goed te doen om ons een weg door de drukte te vinden. In Sydney worden we door diverse tunnels geleid en als de navigatie aangeeft dat we links aan moeten houden lukt dit niet omdat om dat punt de afslag afgesloten is. De navigatie leidt ons via een alternatieve route naar het Cambridge hotel, alleen is het nu wel extra goed opletten. Door dit gedoe vergeten we te tanken. We komen bij het hotel aan en kunnen in een zeer krappe parkeergarage onze auto kwijt. De lift in de parkeergarage brengt ons naar de lobby van het hotel waar we ons melden en de sleutel van de kamers krijgen. Als we de koffers op de kamers hebben gebracht gaan we de auto's wegbrengen. Het verhuurbedrijf zit op zo'n 1,5 km van het hotel. Als we de auto in de garage van Avis hebben gereden komen we erachter dat we vergeten zijn om de tank van de auto's te vullen. Dit wordt weliswaar door het verhuurbedrijf gedaan, maar deze benzine is de meest dure brandstof die we tijdens de vakantie hebben getankt. Helaas, het is niet anders.
we gaan lopend terug naar het hotel en steken onderweg op om wat te eten. Terug in het hotel instaleren we ons en vragen bij de balie informatie over dingen die we kunnen doen. Het blijkt dat het hotel op loopafstand van veel dingen zit en we besluiten naar de Harbour bridge en het opera house te lopen. Heen en terug is dit 7 á 8 km. Het is een mooie wandeling en na drie kwartier staan we oog in oog met een van de gezichtsbepalende bezienswaardigheden van Sydney. Meerdere keren op tv gezien, maar in het echt is het mooier. Op oudjaarsavond hebben we het vuurwerk dat op de brug is afgestoken in Apollo Bay op tv gezien. Dat lijkt alweer een hele tijd geleden. 's Avonds zitten we nog gezellig aan in een Ierse pub welke op 30 meter van het hotel afligt.
De volgende dag besluiten we op de hop on hop off bus Sydney te bezichtigen. We komen op vele plaatsen, maar we vinden Sydney wat tegenvallend. Vooral het gedeelte waar veel hoogbouw is gesitueerd. Je kan merken dat Sydney een wereldstad is want het is (zeer) druk op straat, zowel van autoverkeer als mensen die lopend onderweg zijn. Het is een heel andere beleving dan op de accommodaties in de kleiner plaatsen of in de natuur. Een paar dagen is dan ook meer dan genoeg.
Na de tocht lopen we terug naar het hotel om ons op te frissen want we hebben een afspraak met Dennis Smit en zijn vrouw in het Mercure hotel. Ook dit kunnen we vanuit het hotel goed belopen. Het is maar een paar km naar het Mercure hotel waar we gezamenlijk het diner nuttigen. Het wordt een gezellige avond. Er wordt over van alles gesproken en ook nog over de ontmoeting die we met Dennis zijn vrienden op Tasmanië hadden. Rond tien uur nemen we afscheid want morgenochtend worden Nel en Arie op tijd door Dennis en zijn vrouw opgehaald om met hen naar de (bloemen)markt te gaan. Dennis zijn baas verkoopt de door hen gekweekte bloemen op de markt.
Wij besteden de ochtend met het regelen van het inchecken van de terugreis en wat andere zaken. Rond 10.30 uur zijn Nel en Arie weer terug en gaan we Sydney is om nog wat dingen te kopen. Ook gaan we nog een boottocht naar Manly maken. Het is pittig ruig op het water, maar desondanks schiet de snelle veerboot door het water. In 20 minuten zijn we aan de overkant van de baai. In Manly nuttigen we de lunch en lopen naar Manly beach waar we een mooi uitzicht hebben op de kustlijn. Later in de middag gaan we met een trage veerboot weer terug naar Sydney Harbour. We lopen weer door de stad terug en komen ook nog op een plaats waar allemaal grote vleermuizen in de bomen hangen. Bij schemer vliegen ze daar in de rondte om insecten te verschalken. Een mooi gezicht. Ook zitten er in diverse parken ibissen die hun maaltijd bij elkaar scharrelen. Die zou je niet gauw in de stad verwachten. De voorgaande dag hadden we vlak bij het hotel een leuk eettentje gezien waar we het diner zullen nuttigen. Het is geen grote gelegenheid, maar het eten is zeer smakelijk. Onze vakantie zit er bijna op. We reserveren in deze gelegenheid een tafel om ons laatste ontbijt op Australische bodem daar te nuttigen. Terug in het hotel pakken we de koffers en zorgen dat we op tijd klaar staan voor de shuttle die ons om 11.00 uur naar het vliegveld brengt.